torsdag 25 juni 2009

Banbrytande arkitektur i kunskapskanalen

Jag såg nyss eller var det kanske tidigare under kvällen? Programmet "Banbrytande arkitektur" på kunskapskanalen, en fransk dokumentär om arkitektur. Programmet säger sig vilja "lägga fokus på de byggnader som förändrade och förnyade den moderna arkitekturen" redan här börjar man ana oråd. När man sedan läser att ett byggnadsverk av Alvar Aalto(!?) ska avhandlas börjar det på allvar kännas som att det här ligger en burk post-modernistisk propaganda begraven. Alla som har sett en byggnad av Alvar Aalto vet att det inte är någon trevlig syn, alla som har pluggat i Uppsala känner till V-Dala nation, en Alvar Aalto-byggnad är inget annat än en vandalisering av staden.

Banbrytande arkitektur i kunskapskanalen blir ett sätt för modernisterna att försöka rättfärdiga sin vandalisering av staden. Ett sätt att säga till folket kolla här skövlingen av de gamla "omoderna" husen och ersättningen av nya "moderna" var nödvändig för de var ju ändå så omoderna de där gamla husen och inte alls varken banbrytande eller förnyande på något sätt. I kvällens avsnitt behandlades Bauhaus-projektet av Walter Gropius, detta vidriga komplex, denna vedervärdiga skapelse. Utmålas i dokumentären som det arkitektoniska mästerverk den är motsatsen till, det är beklämmande att höra yrkesgruppen som har hand om byggandet i våra städer berömma den här typen av vandalism. Kommentarer av typen kolla här han har låtit elementen få spela den största rollen i inredningen!? Är det inte fantastiskt? Kanske var det så att man undanhöll element tidigare från inredningen just för att de är fula?

Bauhaus-projektet kallas också för minimalism vilket det absolut INTE(!) är. Det enda det är, är en snedvriden och feluppfattad bild av arkitektur. Gropius sade sig vilja enligt marxistiska ambitioner förkasta alla "borgerliga" uttryck som snedtak, kolumner, ornament, symmetrier etc. Men vad man inte tänker på är att dessa "borgerliga" uttryck är just vad ögat uppfattar som vackert och därför kan en byggnad som förkastar dessa uttryck aldrig vara vacker. Men Gropius drevs mer utav av marxistisk ideologi än utav en arkitektonisk. Tanken på att nästan alla hus i dag och de senaste 40 åren har varit inspirerade av Bauhaus-rörelsen är skrämmande än mer skrämmande är att väldigt få reflekterar över deras vandaliserande egenskaper över staden och sin omgivning. Vi har alltså idag en arkitektonisk skola som går ut på att förkasta allt som är vackert(!?).

Nåväl, inget är så dåligt att det inte finns vissa ljusglimtar. I ett av programmen behandlas Operan i Paris, ja den gamla! Den riktiga! L'Opéra Garnier ritad av Charles Garnier vad den gör i samma serie som Aalto och Bauhaus vet jag inte riktigt kanske har jag missuppfattat något!?
Även en del andra vackra byggnader som Posthuset i Wien, en fantastisk jugendbyggnad, sägs ingå i programserien. Dock vad man gör när man låter Aalto och Bauhaus ens ingå i en programserie av detta slag är att man likställer dessa som något lika värdefullt som jugend- och barockbyggnader. På ett sätt hävdar man att modernistisk arkitektur är lika mycket värt som jugend-, barock- eller art déco-stil. Allt för att rättfärdiga en fortsatt vandalism och värst av allt de tänker inte ens på det själva.

2 kommentarer:

  1. Oj. Jag snubblade över ditt inlägg här. Nu var det ju typ 1,5 år sedan du skrev. Men ändån. Jag tycker du är lite hård mot de stackars modernismerna. Posthuset i Wien skyltar med sina himla ventilationssystem och glödlampor. Är inte det jämställt element? Enda anledningen Wagner inte hade några exponerade element där är väl att de inte riktigt fanns. Jag tycker du ska se på det med lite mer nyanserade ögon. Okej, jag tycker inte heller att Bauhaus är snyggt men banbrytande är ju ett ganska objektivt ord. Förändring har de uppradade byggnaderna medfört, oavsett du vill eller inte. Och jag tycker att det var en bra dokumentär. Pusshaj

    SvaraRadera