måndag 15 juni 2009

Ett första inlägg - en förklaring

Inspirerad av bloggar som http://stadskultur.blogspot.com/ och http://negativism-kritik.blogspot.com/ startar jag nu min egna sida badam dam! Jag har under en längre tid känt att det finns en destruktiv strömning i samhället, en farlig ideologi som hotar eller i princip har raserat samhället framförallt inom arkitektur, stadsbyggnad, klädmode och produktdesign. Först kan den verka ofarlig, den säger sig stå för den sanna läran, den påstår sig vilja rasera samhällets normer, den säger sig utgå från att alla estetiska värden är subjektiva. Man kan lätt bli lurad av denna ideologi, jag har varit det, du har säkert också varit det. Jag menar fraser som "skönhetsideal ändras med tiden" låter väl inte alltför provcerande man kan rentav tycka det låter lite mysigt och hemtrevligt som något man själv skulle vilja stå för. Men här får man akta, här får man passa sig noga så man inte hamnar på djupt vatten bara för att man skulle vilja att något är sant blir det inte automatiskt sant. Sanningen är att skönhet och estetik är lite subjektivt men i allra högsta grad och till största delen är den objektiv och följer vissa värderingar och mönster.

Jag talar så klart om den vidriga, avskyvärda och farliga modernismen, det där om att den är farlig var menat lite som ett skämt men frågan är om den inte är mycket farligare än vad vi någonsin kan ana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar